WBN blikt terug op de Week van de Vooruitgang

Nieuws

Afgelopen week (11 tot 18 september) organiseerde World’s Best News de ‘Week van de Vooruitgang’. Het doel van de week was om vooruitgang in met name ontwikkelingslanden breed onder de aandacht brengen. Het team van World’s Best News (WBN) haalde tijdens de week volop de media.


World's Best News lanceerde de website WeekVanDeVooruitgang.nl met onder meer nieuwsberichten over vooruitgang bij kinderen en filmpjes waarin Nederlanders hun ‘beste nieuws’ konden delen. Hoe weinig besef Nederlanders hebben van de wereldwijde vooruitgang bleek uit een peiling van Motivaction. In samenwerking met WBN vroeg het onderzoeksbureau aan Nederlanders hoeveel kinderen er volgens hen wereldwijd naar de basisschool gaan. Nederlanders denken gemiddeld dat het 54 procent is; het juiste antwoord is 91 procent. Niet meer dan 2 procent van de Nederlanders weet dat het boven de 80 procent ligt.

 

Voor NGOs aangesloten bij Partos bood de Week van de Vooruitgang een kans om berichten over vooruitgang te delen en de resultaten van hun eigen werk in het zonnetje te zetten. 18 NGOs deden hieraan mee en deelden op leuke wijze de resultaten, feiten en cijfers die eerder door World's Best News in kaart waren gebracht. Het leverde ook leuke video’s op waarin de #Baasvanhetjournaal de aandacht vestigde op positief nieuws.

 

 

De rol van de media
De Week richtte zich ook op de rol van de media in de beeldvorming over bij het grote publiek. WBN lanceerde daartoe het manifest ‘Naar een verantwoordelijke journalistiek’. 80 journalisten, columnisten en andere mediaprofessionals tekenden het manifest. Daaronder ook bekende tv-gezichten als Felix Meurders, Charles Groenhuijsen, Aart Zeeman, Laila Abid en Vincent Bijlo. Op social media werd fors over het manifest gediscussieerd en de Volkskrant wijdde er twee bemoedigende commentaren aan. 

 

 

Om de boodschap van het manifest te bekrachtigen ging het team van World’s Best News onder meer op bezoek bij de redacties van de Volkskrant en Nu.nl. Het team van World’s Best News haalde tijdens de week volop de media met opiniestukken in De Volkskrant, Het Parool, de zes grote regionale kranten meerdere optredens bij Radio L1. De hele week toonde Nederlandse Spoorwegen op al haar schermen filmpjes van WBN om de vooruitgang in ontwikkeling onder jongeren en kinderen te illustreren.

 

Ook op de hoogte blijven van positief nieuws? Volg dan World's Best News!