SPEAK-campagne 2018 over bruggen bouwen en grenzen doorbreken

Nieuws

De SPEAK-campagne vraagt wereldwijd aandacht voor de krimpende ruimte voor maatschappelijke organisaties en vrije meningsuiting. Dit najaar vindt de campagne plaats in oktober of november met als thema 'building bridges'.


Net als in 2017 organiseert CIVICUS (een mondiaal netwerk van civil society organisaties, waar Partos en ook een aantal Partos-leden lid van is) in 2018 de SPEAK-campagne om wereldwijd aandacht te vragen voor de krimpende ruimte voor civil society. Dit najaar vindt de campagne plaats met als thema building bridges.

SPEAK! 2018 will focus on breaking down barriers between citizens and communities, both within and between countries. Our theory of change is that it’s impossible to build true global solidarity if we can't first seek to understand those of different backgrounds or perspectives through constructive dialogue. Put simply, we can't expect to act together if we can't even get together. - CIVICUS

Afgelopen jaar heeft Partos, samen met een groot aantal andere organisaties een hele dag de website ‘op zwart’ gezet om zo onze zorgen te uiten voor de wereldwijde krimpende ruimte voor maatschappelijke organisaties. Ook is gezamenlijk een advertentie in enkele landelijke dagbladen geplaatst om aandacht te vragen voor deze situatie.

 

Meedoen?
Ook dit jaar wil Partos zich inzetten voor de SPEAK-campagne. Samen met een aantal leden van het Partos Civic Space Platform maken we deze zomer plannen voor activiteiten in het najaar. Daarbij denken we aan het collectief ‘op zwart’ zetten van onze websites, het genereren van media-aandacht door bijzondere acties en het organiseren van een publieksevent. Ook het ministerie van Buitenlandse Zaken zal activiteiten initiëren tijdens de SPEAK-campagne. 

 

De plannen zijn nog volop in ontwikkeling, dus er is alle ruimte om mee te denken. Laat het ons weten via koos@remove-this.partos.nl als je wilt aansluiten. Sowieso wordt het verwelkomd als je in je plannen voor het najaar, rekening houdt met deze campagne. Het zou ook mooi zijn als we verschillende samenwerkingspartners in partnerlanden weten te enthousiasmeren om mee te doen aan deze campagne.

 

Let's build bridges!