Bouwen aan een sterk merk: zeven tips van Marc van Eck

Nieuws

In de vijfde editie College Tour op 3 juli jl. was Marc van Eck onze hoofdgast. Van Eck staat bekend als dé merkenman van Nederland.


Hij wist de goed gevulde zaal met communicatieprofessionals met veel humor en scherpe anekdotes van het begin tot het eind te boeien. Met inspirerende en soms onverwachte uitspraken zoals ‘Bij twijfel doen!’ en ‘Het gaat niet om de belofte die je doet, maar of je trouw bent aan de verwachtingen die je creëert’ gaf Van Eck de do’s en don’ts van effectief bouwen aan een sterk merk.

Ook deze keer konden de communicatieprofessionals van Goede Doelen Nederland en Partos onder leiding van moderator Kido Koenig vragen stellen aan de hoofdgast. Na het college van Marc van Eck weten de communicatieprofessionals dat bouwen aan een sterk merk niet ‘iets’ is van de communicatieafdeling. Een merk is het kompas van de hele organisatie. Eerst komt het merk en dan de strategie. Het merk is dus bepalend voor alles wat je doet en niét doet. Bovendien gaan merken primair over gevoel en het karakter van de organisatie. Liefde voor een merk heeft dan ook weinig met ratio te maken.

 

Wij haalden zeven tips uit het verhaal van Marc van Eck:

  • Focus meer op het hoe in plaats van het wat (karaktervol positioneren).
  • Wees uitgesproken, durf het automatisme van vandaag  te doorbreken en communiceer vanuit je eigen overtuiging (sterke merken luisteren nooit naar klanten).
  • Wees consistent in je merkbeleving (alle medewerkers moeten het merk uitdragen en voelen. Ook bij herpositionering niet te ver van je karakter afdrijven).
  • Zorg dat het merk zich richt op het creëren van fans en niet op het ophalen van geld (fans maak je met je hart, overtuiging en karakter).
  • Zorg voor goede verbinding tussen engagement en de inhoud (scherpe scheiding is slecht voor je merk).
  • Durf meer je menselijke karakter te laten zien (hoe meer karakter hoe sterker het merk)
  • Stop met collecteren (met collecteren wordt je merk vervaagd)