StayHuman campagne

Resultaten & Publicaties

De komende jaren zijn bepalend in hoe we in Nederland naar het vluchtelingen vraagstuk kijken. Wordt het leidende verhaal over vluchtelingen er één van weerstand, angst en xenofobie of wordt het er een van realisme en empathie? 
 
Onderzoek toont aan dat een minderheid van de Nederlanders een negatieve houding ten opzichte van de opvang van vluchtelingen heeft. Deze minderheid laat zich echter luid en duidelijk horen, waarbij ze een dankbaar publiek heeft aan veel van de nieuwsmedia.

Er zijn honderden kleine en grote initiatieven van particulieren, organisaties en bedrijven die zich inzetten voor al die mensen die bescherming in Nederland nodig hebben.

Wat veel minder zichtbaar is, is dat een veel groter deel van de Nederlandse bevolking een positieve grondhouding heeft ten opzichte van de opvang van vluchtelingen. In veel gemeenten gaat de opvang van asielzoekers zonder problemen. Het aantal vrijwilligers dat met asielzoekers wil optrekken is groter dan het aantal asielzoekers. Er zijn honderden kleine en grote initiatieven van particulieren, organisaties en bedrijven die zich inzetten voor al die mensen die bescherming in Nederland nodig hebben.
 
StayHuman
Een brede coalitie van organisaties, waaronder Partos, wil verandering brengen in deze onzichtbaarheid. Daarom is de StayHuman campagne in ontwikkeling, die begin juni 2016 haar eerste fase in ging. Een campagne die niet zozeer mensen wil overtuigen, maar die de werkelijke, positievere realiteit wil tonen. Een campagne die de stem van de stille meerderheid van de Nederlandse bevolking hoorbaar maakt en daarmee een nieuwe stem aan het debat toevoegt. Met ruimte voor vragen en twijfels, maar met een menselijke en realistische toon. Een campagne die niet polariseert maar verbindt.

 


 
De coalitie die deze campagne aanjaagt bestaat uit een unieke combinatie van organisaties die actief zijn in het buiten- en binnenland en werken op verschillende beleidsthema’s. Een collectief van vermogensfondsen ondersteunt de campagne.
 
In april en mei wordt de coalitie van deelnemende organisaties uitgebreid met bedrijven, maatschappelijke (koepel)organisaties en media. De omvang en kracht van de coalitie zal het succes van de campagne gaan bepalen. Op de Algemene Ledenvergadering van Partos dinsdag 12 april jl. gaf campagne coördinator Otto Kamsteeg een korte presentatie van de StayHuman campagne met een hartelijke uitnodiging aan alle Partos leden om deel te nemen aan deze brede campagne. Deelname betekent dat je organisatie de campagne ondersteunt. De huidige coalitie van organisaties vraagt je de communicatiekracht en het netwerk van jouw organisatie in te zetten en in de campagnemaand te laten zien hoe jouw organisatie op haar unieke wijze invulling geeft aan het motto van de campagne: ‘StayHuman’.
 
Ook meedoen? Neem gerust contact op met:
 
Aase Kretzschmar, communicatiemanager van Partos
aase@remove-this.partos.nl
 
of

Otto Kamsteeg - coördinator van de campagne
mail@remove-this.ottokamsteeg.com
06 19260418